de dag voor de jaarwisseling

Ingredienten
1 kilo tarwebloem
1 liter water
20 gram zout
50 gram suiker
80 gram gist
10 gram kaneel
enkele druppeltjes citroensap
200 gram rozijnen
100 gram verse appelstukjes  
     
Jaha, een recept voor oliebollen. Hier in Duitsland is geen oliebollenmix te koop en aangezien ik de luxe had al 2 dagen voor kerst vrij te zijn, heb ik het ook niet bij mijn 'Nederland-inkopen' kunnen inslaan omdat het toen nog niet in de schappen stond.
Voor het eerst in mijn leven dus oliebollen bakken op oudejaarsdag (normaal deed ik dat op de 30ste) en dan ook nog ambachtelijk met verse gist en biologische tarwebloem. Een eitje doe ik er ook nog doorheen.
Hoeveel bollen zouden daar wel niet uit kunnen, uit een kilo meel? Ik word nog niet echt enthousiast over mijn taak voor morgen.

Daar staat tegenover dat ik weer een prachtig vuurwerkpakket heb gescoord. Vuurpijlen en grondsiervuurwerk.



Wij wensen jullie een hele fijne jaarwisseling toe en alle goeds voor 2010!



NASCHRIFT (31 december 2009)

Er gingen 58 oliebollen uit dit beslag, waarvan er alweer 5 op zijn :-)
Naar onze smaak hadden er trouwens wel wat meer rozijnen in gemogen.
En dit zijn ze dan:




Ze smaken wel degelijk anders dan die uit oliebollenmix: minder zoet en licht naar gist. Rob vindt dat juist heerlijk, maar geef mij volgend jaar toch maar weer oliebollenmix...

Reacties

Puck zei…
Goh, je bent druk geweest, niet alleen op je blog ;).

Zien er lekker uit hoor en 58 uit 1 kilo vind ik best veel.
Leuk servies heb je!

Wens jou en Rob en al je dierenkinderen/vriendjes een heel gezond en liefdevol 2010.

Populaire posts van deze blog

Alfrodull's Moby gecastreerd

We verwachten kittens!