Beta

Na Alpha is er ook een Beta uit het ei gekomen. Op dag 24, veel en veel te laat. Het ei was al de dag ervoor aangepikt en hij piepte en bewoog wel, maar meer gebeurde er niet. Formeel gesproken moet je kuikens niet uit het ei willen helpen. Ze zitten er niet voor niets te lang in. Maar ja, ik heb mijn hele leven al een zwak gehad voor alles wat leeft waar wat aan mankeert, dus heb ik hem er toch uitgeholpen.

Zijn handicap blijkt kromme tenen aan zijn rechterpootje te zijn. Dit is even wennen voor hem, maar hij redt zich er prima mee en het lijkt een handicap waar goed mee is te leven.

Hoe het verder met Alpha gaat: ook die was te laat uit het ei. En die heeft een grotere handicap. Zijn hak is verstijfd. Als hij zijn pootje vooruit wil zetten, steekt zijn voet prompt in de lucht waarop hij natuurlijk zijn evenwicht verliest. Ik twijfel over de kwaliteit van leven van dit kleine speldenknoppie. Als Beta lekker aan de scharrel gaat wil hij er achteraan en als dat niet lukt, piept hij natuurlijk uit angst verlaten te worden. We zien het nog even aan of hij zijn gebrek kan compenseren met zijn vleugels als die iets sterker zijn geworden.

Dit zijn ze samen. Rechts onder Beta die zijn vleugeltjes gebruikt als hij uit evenwicht raakt en zo prima kan lopen. Links boven Alpha, je ziet als je goed kijkt zijn rechterpootje schuin naar voren steken.

Kippenliefhebbers zullen hier allemaal niks van snappen, dat weet ik. Zwakke kuikens niet opruimen en een KUSSENSLOOP in het hokje als vervanging van de moederkloek...

Reacties

Anoniem zei…
Ik snap je helemaal! De natuur is hard en dat heeft z'n reden, maar als je zoiets onder je eigen ogen ziet gebeuren, doe je er alles aan om zo'n leventje te redden, ikke(ook)wel in ieder geval..
Succes met je baby's!
Anoniem zei…
Wat kan jou de mening van een kippenliefhebber (bedoel je hier niet een ander woord dan 'liefhebber'??) schelen!!!

Ik had vroeger een parkietje met 1 lam pootje, redde zich prima en vermaakte zich uitstekend met Arie de kanarie.
Wat anderen zouden wegdoen/opruimen (?!), daar houden wij van, letterlijk en figuurlijk.

Hulde voor jouw speldeknoppies.
En voor jullie natuurlijk!
Anoniem zei…
Hmmm hmmm hmmm
tja..tja..tja...

Zullen we de couveuses voor te vroeg geboren mensenbabies dan ook maar aanschaffen? En alle hulpartikelen die onze invalide mensengenoten helpen de kwaliteit van leven te beteren ook maar op de vuilnisbelt gooien?
En alle medicatie afschaffen?
Moet ik nog even doorgaan? ;-)

Veel plezier met de speldenknopjes, ze zien er dottig uit!!
Anoniem zei…
Hej Marie-Angelique,
zo'n kuiken weet niet beter. Denkt dat een lam pootje of zo heel normaal is. Kenmerk van zijn ras, net als zijn pruik.
Laat hem/haar in die waan en hij/zij wordt reuze gelukkig. Zolang ie zich tenminste een beetje kan redden.

Een afwijking is immers alleen een afwijking als je accepteert dat er een standaard is :-).

Marlies
Anoniem zei…
Ik heb dezelfde broedmachine. Mijn ervaring is ook dat er mankementen aan het bewegingsapparaat kunnen ontstaan. Maar alleen als ik de kuikens geholpen heb. E.e.a. kan ook te maken hebben met de vochthuishouding (zeggen ze). Bij ons pauwtje heb ik het "beentjes-gebrek" opgelost met massaga en een touwtje in "achtjes" vorm. Geheel genezen !
@Henriette: dat is grappig dat ook jij die therapie hebt toegepast bij de pauwenkuikens. Ik heb me laten inspireren door de oplossingen die bij zwemmerkittens worden toegepast, jij waarschijnlijk ook?

Helaas bij mij waren de kuikens blijkbaar sowieso niet levensvatbaar en moet ik me volgend jaar nog zien te motiveren om de broedmachine nog een keer te gebruiken.

Populaire posts van deze blog

Alfrodull's Moby gecastreerd

We verwachten kittens!