Vrouwtje je moet ook beter lezen op internet

Steeds enthousiaster word ik over het aanbieden van vers vlees aan onze huisdieren. Tommie is al van kitten af aan verzot op rauw vlees, maar steeds meer van de katten eten mee als ik rauwe kipfilet, rundergehakt, kippenhart, kalkoen ofzo voorzet. Ook de hond deed al mee, die kreeg de runderschenkel, kippenvleugels, nekken, levers, magen en karkassen. De hond is naast Tommie de meest makkelijke als het gaat om alles wat hem werd voorgezet. Dus, ik dacht, dan ga ik 1 dag per week helemaal barfen met hem, om te kijken of dat wat is.
Omdat ik geloof in de goede werking van pens op de darmflora, startte ik als basis Smuldier pens te kopen. Dat is een enkelvoudige voeding, dus moest ik er een complete maaltijd van gaan maken. Dus even op het internet opgezocht hoeveel hij mocht (2% van het ideaalgewicht van een grote hond), wat je er dan aan toe kon voegen en wat niet. Dus stond ik vanmiddag met brood, een halve knoflook, een overrijp tomaatje en een stuk ingedroogde komkommer een lekkere maaltijd te prakken met de pens als basis.
Zelf had ik bij het resultaat nou niet echt iets van "dit is lekker".

pensmaaltijd met tomaat, komkommer, brood en knoflook
Maar Beer was overenthousiast, die had al een paar uur de ontdooiende pens geroken en stond al uren met het kwijl op zijn bek klaar om aan te vallen.

Mjammie
Alleen dit trof ik na een kwartier aan: een verlaten bak met komkommer, tomaat en knoflook... Wat ik nou niet goed had gelezen, is dat je die verse groente en knoflook moest pureren. Tja en dan is dit het resultaat:

afkeurde ingredienten van de pensmaaltijd
Volgend weekend nieuwe kansen.

Reacties

Anoniem zei…
Marie-A!!!!!!!!!!!
Welkom in de wereld van het BARFEN!!

Ik heb slap van het lachen gelegen bij dit stukje, wat ben je toch een heerlijk mens!!!

En wat is Beer blij!!!

Ik vind je om te zoenen! (maar dat vond ik al)
Nou ik kan je er eentje noemen die niet om te zoenen was vanochtend: Beer. Hij had die groenten gisteravond uiteindelijk toch nog maar opgegeten. Vanochtend om 6 uur had ik hem zoals gewoonlijk even snel uitgelaten, wat brokken (ja ja) gegeven en de katten lekker snoezepoes en koolvis, maar omdat het zondag is mocht ik daarna weer in bed duiken.
Nou slapen wij beneden en mag Beer in de slaapkamer komen. Hij slofte naar mijn bed toen ik er weer in lag, ging met zijn kop over die van mij hangen en liet me daar toch een KNOFLOOKBOER!! Volgende keer geen knoflook meer...
Anoniem zei…
LOL! Ik moet toegeven dat ik me wel wat verbaasde over de knoflooktoevoeging, maar heel eerlijk gezegd weet ik niets van het hondengebarf. Jij inmiddels wel van het hondengeboer(f) LOL!
Anoniem zei…
Stonk die pens niet verschrikkelijk? Vroeger kookte ik die ook voor onze hond, maar ik ging er bijna zelf van over mijn nek.

Onze katten zijn 1 x in de week helemaal blij met runderhart. En soms haalt Monique voor zichzelf en de drie beesten een harinkje (ik moet er niet aan denken). Helemaal gelukkig zijn ze dan, alle vier :-)

Marlies
Oeh jasses Marlies, pens KOKEN, dat moet een marteling zijn geweest. Ik hoop dat je daarvoor destijds een aparte pan had, volgens mij krijg je de geur er van z'n levensdagen niet meer uit. Nee hier ging het gewoon rauw in Beer z'n buik en dat vond hij lekker. Ook geen problemen met zijn darmen ofzo gelukkig (met zoveel haar ben je niet blij als je hond aan de schijterij is).

Ha Monique heeft een verfijndere smaak (maar dat beaam jij dus niet): haring. Heerlijk, ik zie ze zo met z'n viertjes smullen. Ook hier wordt er van haring gesmuld, zowel door Rob en mij als door de katten.
@Patty: dat stond echt op BARFplaats. Teveel knoflook is niet gezond, maar knoflook zou te gezond zijn om helemaal te laten en daarom moest je er een half teentje door doen. Nooit meer dus.
Voor zaterdag staat er voor hem weer kip op het menu, maar dan gemalen net als de pens. Normaal krijgt hij stukken karkas maar daar kan ik niet altijd aan komen.
Anoniem zei…
hihi nou ja, ik lees ook niets over hondengebarf hoor, ben blij dat poezel hier niet aan de knoflook hoeft!
Anoniem zei…
Hahaha, ik zit me hier rot te lachen: knoflook, ik dacht ook meteen, ohhhhhh jeetje!
Onze hond vroeger (een soort Beer (Yoegoslavische Berghond) jatte de bevroren pakken pens en vermaalde dat binnen 18 seconden tussen zijn kaken!
Ik heb ooit in een fokkerij en hondenkennel meegedraait en omdat ik zei dat ik pens niet zo erg vond, moest ik uit een grote plastic ton, die tot aan mijn oksels kwam, pens scheppen!!!!! NOOIT meer dus.

Met jouw 'recept' moest ik even aan een Frans recept denken, alleen de pens dan gekookt en (voor sommigen dan) eetbaar. Geserveerd aan kennissen van me :(

Nou ja, Beer heeft gesmuld en wij idd ook!
Anoniem zei…
Dat Barfen spreekt mij ook wel aan. Ik weet alleen nog niet alle details ervan, en waar je het wel of niet moet aanschaffen. Slager of supermarkt. Ben ook een beetje bang voor de botjes.
Maar ik sta er zeer zeker open voor. Zowel hond als kat. Want er is natuurlijk niets natuurlijker dan een voerbak met etenswaar zoals het in de vrije natuur wordt gevangen.
Anoniem zei…
Vergeet te vertellen dat onze Lex komkommer uitspuugt....met gal en al.
@Henriette: komkommer bleek hier ook geen succes te zijn, dat doe ik niet weer. Gepureerde courgette wel, dat gaat tenminste bij Beer goed.

Als je enkel rauw wilt geven dat vergt wel een hele studie hoor, ik geloof niet dat dat voor mij is weggelegd.

Als Lex kieskeurig is, dat is juist minder eng als het gaat om botjes. Dan schrokt hij bv een kipvleugel of een stuk kippenkarkas niet in 1 keer op, maar kauwt waarschijnlijk eerder zorgvuldig. Dat doet Beer ook, ik zou hem nooit rauwe kipdelen durven te geven als ik niet wist dat hij heel uitgebreid kauwt.
Maar je kan alles ook met de staafmixer te lijf gaan. Dan wordt het een gemalen maaltje. Dat koop ik dan zelf liever bij de supermarkt.

De katten eten hier geen botjes. En ook niet als ze gemalen door het vlees zijn, alleen Tommie vormt een uitzondering. Die houdt sowieso meer van rauw vlees dan de rest, ook papa Doppie is sinds 2 weken om en vreet zich lens in de Prins TotalCare (dat is een complete rauwvoeding voor katten).
Of zou dat komen omdat hij een enorme vreetzak is en de harde brokjes hier niet meer ad libitum staan?
Anoniem zei…
Prins Total Care? Gaat dat in zakjes. Daar heb ik wel oren naar.
Onze Pavel heb ik van de week voor het eerst een verse kippenpoot rauw gegeven. Verser dan vers kon niet, hij had nog geen halfuur daarvoor het leven gelaten (knak).
Hij heeft er met veel smaak van gegeten, maar toen het stukje kleiner werd heb ik het weggenomen. De angst van stikken of vastzitten van een botje zit er toch wel ingebakken bij mij. Maar ik heb goed toegekeken hoe hij het deed. Hij kauwde zorgvuldig en was zo te zien zelf niet van plan enig risico te nemen.
Voor herhaling vatbaar. Maar kant en klare rauw vlees wil ik ook weleens proberen.
Bedoel jij met een kippenkarkas ook gewoon rauw. Aan 1 stuk? De borst? (maar dan toch wel leeg van darmen, hart enzo?)
@voor de kat is de Prins Total Care in kleine blokjes ingevroren, van ik geloof 20 gram (daar zou ik voor naar de vriezer moeten lopen maar daar heb ik nu even geen puf voor).

Lex heeft dus een super verse kip geproefd! Wie bij jullie durft die knak te doen? Zo ver zijn wij dus nog niet, en dat is soms jammer als het gaat om een zieke kip.

Karkas, dat is bij mij zonder filet hoor want dat gaat voor onszelf in de pan. Dus inderdaad het rauwe skelet van de kip, en daarbij geef ik de vleugels maar ook de billen eten wij zelf.

Lex vindt het lekker dus, en eet voorzichtig. Dat karkas waar ik het over heb, dat kraakt hij dan echt netjes en de kans op een dwars zittend botje is zo klein met dat dunne gebeente.
Een soepschenkel met vlees zal hij ook lekker vinden, en daarbij hoef je al helemaal niet bang voor de botjes te zijn.
Groetjes aan Lex van Beer!

Populaire posts van deze blog

We verwachten kittens!

Alfrodull's Moby gecastreerd