Zangles

Nee, wees gerust: niet ik, daar valt toch geen eer meer aan te behalen.
Nee het gaat over een spreeuw hier in de tuin. Eentje die met net iets te schelle stem een lijster na probeert te doen, maar de variatie die een lijster in zijn gezang heeft, mist. Hij kent alleen maar één en hetzelfde riedeltje, tot in den treure aan toe. Nou wil het ook nog zo eens zijn dat hij in de berkenboom zit die voor het met dit weer open raam staat.

Ik dacht, als hij zo goed een lijster na kan doen (de wekker kan hij ook heel goed), dan moet het ook mogelijk zijn om hem iets anders aan te leren.
En zo startten vandaag de zanglessen. Het voorbeeld: een fitis.



Niet geheel toevallig aangezien het bedrijf waar ik werk zo is genoemd en ik een aantal weken geleden op een wandeling vergezeld van een vogelaar kennis heb gemaakt met de zang van de Fitis en de Tjiftjaf. Die vogeltjes schijnen er namelijk bijna hetzelfde uit te zien maar inderdaad, het geluid is totaal verschillend. Een tjiftjaf hebben we hier ook en daar word je echt gek van, dus koos ik voor de Fitis als zangleraar voor onze spreeuw.

En ja hoor, na een uur deze Fitis zijn werk te hebben laten doen kan onze spreeuw al een riedel produceren die zeer in de richting ligt! Natuurlijk weer met een schelle ordinaire intonatie en daarmee onmiskenbaar spreeuw, maar toch...

Reacties

Judith zei…
Ha, nou ben ik erg nieuwsgierig hoe jij een vogel zangles geeft...maar ik zie niks op dat kadertje, wat je er ook maar in had willen zetten, een foto of filmpje...Ik wacht in spanning af!
oh jeetje wat jammer nou, ik had nog even bij Rob getest voor ik het plaatste maar hij doet het bij jou dus niet. Een zingende Fitis. Met beeld en geluid.
Maar niet onze spreeuw hoor, die moet nog even verder oefenen voor ik hem opneem en ter gehore leg aan het oor van mijn collega die een echte vogelaar is.
ik zie het al, onder internet explorer werkt het niet. Wij gebruiken dat programma niet namelijk.

Nou neem maar van ons aan: er zingt een grauwgroen vogeltje met heldere stem een kort melodietje.

Populaire posts van deze blog

Alfrodull's Moby gecastreerd

We verwachten kittens!