de Prijsmeter Noorse boskat kittens

Eigenlijk is het reclame wat ik nu maak, maar aangezien het 1 van mijn hobbyprojecten is vind ik dat het wel mag.

Al sinds jaren hou ik een fokkersoverzicht bij, waarin ik probeer om alle Noorse boskatten fokkers met een homepage in kaart te brengen, op alfabet maar ook op provincie gesorteerd.

Sinds ik denk een jaar of twee (ik weet het niet eens meer) hoort daar ook een kittenoverzicht bij.
In die tijd kreeg ik almaar weer opnieuw de vraag van zowel fokkers als kittenkopers: wat kost zo'n kitten nou in Nederland. Daar kon ik nooit een antwoord op geven, behalve dan wat wij zelf zouden vragen.

Dat kan ik nu nog steeds niet, want wat een Noorse boskat kitten met stamboom kost hangt van een complex aan factoren af: 

  • mag er met het kitten worden gefokt;
  • zijn de ouderdieren (herhaaldelijk) getest op (erfelijke) ziektes;
  • hebben de ouders inmiddels hun sporen op shows verdiend;
  • zijn er voor het kitten extra kosten gemaakt bv voor een wit kitten om doofheid uit te sluiten;
  • zijn de kittens van een kleur die door het marktmechanisme van veel vraag en weinig aanbod voor meer dan een andere kleur worden verkocht;
  • wat vind ik als cattery zelf mijn kittens waard.

Wat objectief te meten is probeer ik nu in kaart te brengen met de Prijsmeter.

Mocht een cattery dit lezen en een bijdrage willen leveren: klik hier om het formulier in te vullen.

Reacties

puck zei…
Als 'eigenaar' van vuilnisbakkies zonder stanboom, zijn voor mij die prijzen onbehoorlijk hoog.
Dacht eigenlijk in mijn onschuld dat een Noorse boskatkitten zo'n 300 euro zou kosten .......

En mijn hartedief Doppie, ja die is onbetaalbaar, maar dat wist ik al ;).
Anoniem zei…
HEt zit wel een beetje in die richting ...
Een brits korthaar kitten met stamboom wordt toch ook aangeboden vanaf 500,- tot 600,- dus dat zijn idd aardige bedragen...

Nu, aangezien ik met mijn huis tuin en keukenkatjes nog nooit problemen heb gehad en met mijn eigenwijze aanvallerige britje wel weet ik het niet meer hoor...

Catspace
Anoniem zei…
Ach, alles is relatief. Onze Noor Skogge heeft eigenlijk alleen aanschafkosten gehad. Voor de rest is het een 'goedkope' kat (heel gezond).

Onze gratis 'vuilnisbak' Duko heeft ons inmiddels al minstens twee keer zoveel gekost als Skogge. Aan dierenartsenbezoek, onderzoek en medicijnen. En dat gaat maar door...

Maar ja, je doet wat voor een kat :-).

En ik heb nooit zo genoten van een kat als Skogge!

Marlies
Marlies je hebt helemaal gelijk: wat is een aanschafprijs nou eigenlijk. Die ben je daarna al vaak snel weer vergeten.

En ach bij Duko: hij zal het dik waard zijn. Dus waar meet je de werkelijke waarde eigenlijk mee?

Net zoals Puck terecht opmerkt bij Doppie: er bestaat geen meter die zijn waarde kan meten, hij is onbetaalbaar!
Anoniem zei…
tja.

Of je hebt een Noortje die daarna qua prijs nog zo'n 2x over de kop gaat, ahum.

Ik zou nu ook snaptestjes van het eoa eisen als nieuwbakken eigenaresse ;-)

liefs Pat

Populaire posts van deze blog

We verwachten kittens!

Alfrodull's Moby gecastreerd