Knuppie d'r in

Doppie is gecastreerd. Er zitten knopen in zijn zaadstrengen. Letterlijk. Ik heb echt met grote ogen toegekeken vandaag.

Het begon al niet helemaal volgens het boekje, Doppie moest toch kotsen van het prikje waarmee hij onder zeil zou gaan, ondanks het feit dat hij nuchter was. Toch water uit de bak van de hond gedronken waarschijnlijk.

Toen hij onder zeil leek, werd het tijd voor de tondeuse. In de praktijk waar ik kom (Dedemsvaart), hebben ze toch het idee dat het eruit trekken van de haren irritatie oplevert dus nee Petra, GELUKKIG niet ge-epileerd! Overigens lukte het met de oplaadbare tondeuse niet om de balletjes mooi kaal te krijgen, dus in de operatiekamer ging er alsnog de ouderwetse aan een draad overheen. Geen onbekende voor ons, want daar zijn regelmatig klitten achter de oren van de hond mee weg geschoren.
Met het ontsmettingsmiddel kon gelijk zijn broek naar de zijkanten worden geveegd, want op zo'n moment zie je pas goed hoeveel haar er eigenlijk in die knickerbockers zit. En helemaal wegscheren is wel een beetje zonde natuurlijk.

Toen de eerste snee. AUW! Doppie bleek niet genoeg te hebben aan het prikje om onder zeil te gaan en trok in reactie op de snee met zijn achterpoot. Wel maf, want de dierenarts had hem zwaarder ingeschat dan hij daadwerkelijk was (4,95 kilo ik had hem vooraf in de wachtkamer gewogen maar was dat vergeten door te geven). Dan zou je zeggen dat hij toch wel helemaal voldoende verdoofd was. Maar nee, en dus werd er voor gekozen om er gasnarcose bij te geven. Daar kon hij toch echt niet meer tegenop boksen.

Toen gingen de ballen eruit. Ik had me er iets veel meer doorbloeds bij voorgesteld maar dat viel wel mee. Het lijkt een soort van wittige kaviaar in een vlies en dat geheel zit dan in het behaarde balzakje en wordt door het sneetje dat in de huid is gemaakt eruit geduwd. Aan die bal zit de zaadstreng, ook door een vlies omhuld. Dat vlies werd eraf gescheurd. Vervolgens werd het balletje van de streng gescheurd. Allemaal scheuren trouwens, want daardoor trek je als het ware de bloedvaten dicht en heb je minder bloedingen werd me uitgelegd. Eigenlijk hetzelfde wat een moederpoes met de navelstreng van een kitten doet. Of wat je zelf met je nagels kan doen, als de moederpoes de navelstrengen niet door wil bijten. Bij Doppie was het een behoorlijk taaie bende, bijna niet door te krijgen. Het schijnt de leeftijd te zijn, hij is natuurlijk al een relatief oudere kater (bijna 2 jaar), de meeste huiskatten worden al met een maand of zeven geholpen.
Nu ik dit schrijf, herinner ik me dat het met de navelstrengen van de kittens van het nest van Mijntje en Doppie juist het tegenovergestelde was: die waren heel week en sponsachtig en gingen opmerkelijk makkelijk los volgens de dierenarts. Maar terug naar de castratie van Doppie.
Dat was bal nummer 1, nu nog netjes afwerken. Het schijnt dat daar verschillende manieren voor zijn. Je kan het afbinden met draad, maar onze dierenarts kiest ervoor om de streng in de lengte in tweeën te splitsen (de zaadstreng van het bloedvat scheuren) en daar een vier dubbele knoop in te leggen. Ja waarom lichaamsvreemd materiaal gebruiken als je genoeg slierten voor handen hebt zou ik ook zeggen.
Na het verwijderen van de tweede bal, werden de losse eindjes na de knoop afgeknipt, de boel een beetje schoon gepoetst en Doppie was klaar om naar de uitslaapruimte te gaan. Want dat was toch wel nodig, de gasnarcose had zijn werk duidelijk goed gedaan.

Krap twee uur later (waarin ik oer-Hollands een visje op de markt heb gegeten en twee Nederlandse broden heb gescoord, plus pantoffels in de uitverkoop) zat ik weer met Doppie op de terugweg in de auto.

Doppie zonder ballen

Na zo lang vasten lust je dan best wel weer een hap Royal Canin Fit. Hij verdroeg zijn eerste aanschuifbeurt en nu een half uur later zit hij weer te eten. Wat een verschil met Yasur toen die geholpen was, die heeft 2 dagen verfomfaaid zielig liggen wezen op een stoel. Doppie loopt al gewoon weer als een hondje achter me aan de trap op en af, zoals hij altijd al deed.

Al met al vond ik het een hele ervaring!

Dit is een link naar een pagina die duidelijk in beeld brengt en beschrijft hoe de castratie van een kater verloopt:
http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=117

Reacties

Anoniem zei…
Zo te zien is het een hele ervaring geweest om dat bij te wonen. Het lijkt mij ook heel interessant om dat met eigen ogen te aanschouwen.
Ik heb ooit een keizersnede van onze Mette meegemaakt. Ik heb er ergens nog foto's van. Maar ja.....dat fotograferen vergeet je al snel als het spannend wordt en het eerste, allereerste kitten, geboren wordt.
Ik moest ook wel even slikken toen ik las dat de haren van de ballen getrokken zouden worden.
En oh jee....toch nog wat gevoeld ondanks de narcose. Maar daar zal hij zich vast niets meer van herinneren.
Ik moet zeggen dat hij al weer snel in touw is. Onze ervaring is dat dat ook per kat kat scheelt.
Maar ik had ook niet anders verwacht van deze vrolijke flierefluiter.
Anoniem zei…
Ha,gelukkig het is weer achter de rug,een echte kerel dus he?
En lekker een hollands visje...
Leuk weer even in vertrouwd gebied te zijn zeker?
Fijn dat jullie het hebben gehad.
Groetjes Bea
@Henriëtte: Dat had ik ook toen ik Petra's bericht las en ik dacht: ik reageer lekker niet ik ga er gewoon stoer heen en dan zien we wel! Een camera meenemen heb ik nog overwogen maar niet gedaan, omdat ik dan meer bezig zou zijn met die camera en de kans zou mislopen op de echte uitleg van de da op wat ze nou eigenlijk aan het doen was.
Het is natuurlijk niet te vergelijken met een keizersnee. Wat bijzonder dat je foto's hebt van Mette d'r keizersnede trouwens! Ik weet niet eens in welke volgorde de kittens er bij Mijntje uit kwamen, ik heb geloof ik enkel met mijn onderkaak op mijn knieen kittens staan opwrijven.
@Bea: wat een futiliteiten eigenlijk he bij jullie zorgen vergeleken. Wat een rotbericht las ik gisteren. Ik ga je even privé terugmailen want ik heb wel wat vraagjes.
Anoniem zei…
Arme Dop!
Gelukkig gaat het weer goed met hem.

Ik ben zo'n twintig jaar geleden ook bij de castratie van mijn kater geweest. Het zag er minder eng uit dan ik verwachtte. Van het scheren of plukken kan ik me niets meer herinneren, het was wel een "gewone kat" dus misschien was het bij onze Bol niet nodig.
@Lianne: ik denk wel dat er bij Bol ook wel wat geschoren moest worden, die ballen zijn best wel behaard bij elke kat. De collega gedupeerde van Doppie die even daarvoor aan de beurt was, was een korthaar en ook die had een kale balzak.
Anoniem zei…
Het kan goed wat je zegt, ik herinner me dat de dierenarts pas wat later vroeg of ik het wilde zien, wellicht was Bol toen al geschoren o.i.d..
Anoniem zei…
Jij blij dat er niet geplukt werd :-) Maar dat kaalplukken gaat heel makkelijk en snel, volgens mij kan je met een tondeuse meer schade aanrichten. Maar zoals zoveel dingen heeft iedere (dieren)arts zijn eigen voorkeur van handelen. Gelukkig is Doppie al weer helemaal de oude, al hoe wel dat kan hij natuurlijk niet meer worden HAHA.
Anoniem zei…
Ha het balloze ventje heeft dus alweer lekker gesmikkeld! Wat goed dat je het allemaal hebt kunnen volgen (ik zou zijn flauwgevallen, ik kan er niet tegen) en fijn dat het allemaal voorbij is en dat Doppie niet in de narcose is gebleven!
Anoniem zei…
Oh, eindelijk trouwens een foto van Doppie van de zijkant! Wat is ie trouwens mooi zeg!!!
Het balloze ventje zit nu alweer bijna een half uur achter zijn zoon aan om op hem te rijen :-( dus in die zin is hij wel de oude. Zucht, mannen...

In ieder geval heeft hij blijkbaar geen pijn!
Anoniem zei…
Heb aan jullie gedacht hoor!
Ik heb nog niet ontbeten, dus jouw uitgebreide OK-verslag lees ik straks beter :).
Fijn dat Doppie er goed doorheen is gekomen, als zal hij daar zelf anders over kunnen denken.

En idd, aan de zijkant en met zijn staart zo: prachtig!
Anoniem zei…
Moeshoekjes zijn blijkbaar taaie rakkers! Skogge loopt er vandaag bij of er niets gebeurd is. Terwijl ze toch gisteren haar baarmoeder bij de dierenarts heeft achtergelaten.

Ik probeer haar een beetje rustig te houden, maar ze wil alsmaar spelen en het liefst de trap op en af achter een propje van aluminiumfolie aan.

Marlies
Anoniem zei…
wat grappig om te lezen dat ook Skogge zo gek is van een aluminium propje. De dame hier is voorzien van allerlei speeltjes (veel te veel verwend ja) en haar favoriete speeltjes zijn...pakjes zakdoekjes en: aluminium propjes, die ze overigens apporteert :-)) Takjes zijn ook zeer in trek, dus maak je borst maar nat wanneer Skogge naar buiten gaat Marlies! Ze zal heel wat 'prooien' mee naar binnen slepen! :-))
Anoniem zei…
Hej Patty,
leuk om te lezen! Skogge sjouwt ook het hele huis door met propjes om er ergens anders mee te gaan spelen.

Overigens heeft ze de eerste nacht na de OK zelf haar hechtingen maar verwijderd! Van de dierenarts moest ze daarna een kraag om, maar dat lukte natuurlijk niet. Dus hebben we haar in een oude panty gehesen zodat haar buik bedekt bleef. (zie foto's op webshots).

Vanmorgen lag die 'pyama' keurig naast haar op het kistje waar ze op sliep. :-)

Marlies
Anoniem zei…
@Marlies EN Marie-A: zo te lezen zijn hier al twee Norendametjes die zeer actief zijn met propjes! Hihi dat pyamaatje (ik heb de link niet meer!! kan je die alsnog geven?)wil ik graag zien. Skogge is dus ook al zo'n heerlijk boefje! Leuk he?!?!?! Ik geniet er elke dag intens van :-)))
Anoniem zei…
Hier staan ze. De nieuwste foto's staan helaas achteraan:

http://good-times.webshots.com/album/561302966vLoEjH?vhost=good-times

Wel een lange url maar ik hoop dat je 'm toch kunt openen.

Marlies
Anoniem zei…
@Marlies en Marie-A: dames, mijn complimenten...wat is Skogge een schoonheid...prachtig.
En, ik ben erg gecharmeerd van haar 'stoute' gedrag :-)
Anoniem zei…
wat ik zocht, bedankt

Populaire posts van deze blog

Alfrodull's Moby gecastreerd

We verwachten kittens!