Eén bruin graag

Gesneden wit

Schaarste op de markt voor huisdieren

Het zal velen van jullie niet zijn ontgaan: de coronacrisis (wat beslist het woord van het jaar zal gaan worden) heeft de vraag naar huisdieren exponentieel doen toenemen. Raskittens met stamboom lijken al verkocht voor ze geboren zijn, de wachtlijsten bij fokkers zijn lang en de mixjes gaan op Marktplaats als zoete broodjes over de toonbank. 
Op zich begrijpelijk, nu we gedwongen meer thuis zijn, is thuis ook veel belangrijker geworden. Er is nog nooit zoveel geklust in rond huis als dit jaar, en we hebben nu vaak niet één maar liefst twee kerstbomen staan en al ruim voor 5 december. Er is behoefte aan gezelligheid in huis en zeg nou eerlijk, wat is er nou gezelliger dan een huisdier om je heen.

Daar waar men mij normaal gesproken alleen via mijn website benaderde om te informeren naar te verwachten kittens, wordt nu ook mijn Facebookpagina vaker gevonden. En met het feit dat deze vaker wordt gevonden, stijgt ook het aantal berichten van hooguit 3 à 4 woorden. En daarmee stijgt mijn verbazing evenredig. 

Ik zie het fokken met mijn Noren niet als een louter zakelijke business. Mijn katten zijn voor mij net zo’n belangrijk onderdeel van mijn leven als kinderen voor een ander zijn (ik heb zelf geen kinderen). 

Het fokken van kittens is iets dat voortvloeit uit liefde voor het ras en het genieten van de ontwikkeling van deze jonge diertjes. Eerst in mama’s buik, en vervolgens 13-17 weken onder mijn dak. 

Mijn kittens zijn niet zo maar wat, ze zijn heel waardevol voor mij. 

Ik slaap bij ze, de eerste weken zelfs op een matras op de grond naast de bench waar moeder en kittens liggen. Ik koester ze. Ik voed ze als ze extra ondersteuning nodig hebben. Ik heb letterlijk buikpijn als er eentje van hen niet in orde is. Ik stop een stukje van mijn ziel in ze.

Ik heb een website gebouwd barstensvol informatie over de Noorse boskat, en deze is altijd actueel wat betreft de status van nestjes.

Gesneden wit

Juist daarom voelt het zo ongepast als iemand via Facebook enkel een berichtje stuurt “Zijn er nog kittens?” Of “Hebben jullie nog een bruin kitten?” Dan ben ik echt geneigd om terug te schrijven:
Nee, alleen nog een gesneden wit”.

Ik zie de aanvraag voor een kitten als een soort van sollicitatie. Ik vind het een eer als men via die weg interesse toont voor speciaal mijn cattery, en het is andersom niet vanzelfsprekend dat ik elke willekeurige vraagsteller bij één van mijn kittens vind passen. Daarvoor zal ik meer over de achtergrond van iemand moeten weten.

Sollicitatie koekjesmonster bij koekjesfabriek

Zie het als wanneer iemand een mailtje naar een werkgever stuurt met enkel dit daarin: Hebben jullie nog een baan?
Kansloos. 

In een (schriftelijke) sollicitatie stel je jezelf kort voor, geef je aan waarom je specifiek bij dit bedrijf solliciteert en waarom je denkt dat jij een aanwinst zal zijn voor dit bedrijf. 

Tips voor kandidaat kittenkopers

Wanneer je serieus in aanmerking wilt komen voor een kitten van een hobbyfokker, besteed dan zorg aan het bericht waarmee je de fokker benadert. Dit is je visitekaartje, de eerste indruk die je achter laat. En die eerste indruk is vrijwel altijd bepalend voor hoe men later tegen je aan zal blijven kijken. 

Vertel bijvoorbeeld hoe je de cattery hebt gevonden, en benoem het als je in een bepaalde kittenkleur of -geslacht bent geïnteresseerd. Geef verder wat achtergrondinformatie over jezelf/jouw gezin.

Je kan dan bijvoorbeeld de volgende onderwerpen benoemen:

  • Wat is de samenstelling van het gezin (aantal volwassenen en aantal kinderen beneden de 5 jaar en boven de 5 jaar)
  • Is er vaak iemand thuis? (aantal avonden per week, aantal dagen per week overdag)
  • Zijn er andere huisdieren in het huishouden aanwezig? (welke soort/ras plus de leeftijden)
  • Heb je al ervaring met katten, en in het bijzonder met het ras Noorse boskat?
  • Hoe woon je? (appartement, eengezinswoning, etc.)
  • Hecht je er waarde aan dat een kat vrij buiten kan lopen?
  • Heb je mogelijkheden om een kat veilig buiten te laten? (afgeschermd balkon, afgeschermde tuin, kattenren)

Meerdere catteries aanschrijven

Wanneer je meerdere catteries per mail of via Facebook aanschrijft, geef de fokker dan toch het gevoel dat je je speciaal tot deze fokker wendt. Vermijd de aanhef met enkel ‘Beste,’.
Gebruik in plaats daarvan in de aanhef de naam van de fokker en schrijf waarom deze fokker in het bijzonder je in positieve zin is opgevallen.

En als laatste tip

Vraag niet gelijk in het eerste bericht naar de prijs! 
Doe dat pas in een antwoord op de fokker. 

Het is uiteraard volstrekt normaal om te willen weten wat de prijs voor een kitten is, aangezien deze in Nederland uiteen loopt van 500 tot 1000 euro. Maar het wordt door vrijwel alle fokkers niet als fatsoenlijk ervaren als dit één van de eerste dingen is waar naar wordt gevraagd.
Dat doe je maar bij de bakker 😉

Reacties

Populaire posts van deze blog

Alfrodull's Moby gecastreerd

We verwachten kittens!