Wat een tuig!

Geen idee waarvoor dit nou weer goed voor zou moeten zijn, maar het vrouwtje moest me zo nodig een tuig aan trekken.
Beer

Ik zag de bui al hangen: dit leek erg op de Gentle Leader of het snoetje wat ik op moet als er dingen gaan volgen waar ik helemaal niet van hou.

En ik was deze week nog wel zo braaf bij de dierenarts die me zonder dat snoetje op kon onderzoeken en op de weegschaal kon zetten (OK daar waren wel drie volwassenen voor nodig, maar ik DURFDE het!) en ik heb dat kleine jongetje dat aan het puzzelen was ook niet opgegeten, alleen maar even aan zijn puzzel gesnoven en toen weer keurig weggelopen...
Maar nee, ze vond het toch nodig om me weer aan zo'n eng geval te onderwerpen.

Als ze er nou verstand van had gehad, dan had ik er nog begrip voor op kunnen brengen. Maar ze bakte er niks van en na twee dagen gemartel had ze dan toch eindelijk een keer door hoe het ding aan moest.
En waarempel, dat is echt nog niet zo'n slecht idee, zo'n ding! Ik droeg het in combinatie met een soft longeerlijn van 8 meter en had werkelijk het idee dat ik zonder lijn liep.
Dat idee had het vrouwtje na een paar wandelingen ook, want natuurlijk verleg ik de grenzen van mijn gehoorzaamheid nu schandelijk.
Omdat ik nog niet naar de trimmer ben geweest en het tuig op dit moment in mijn royale vacht verdwijnt, laat ik jullie nog even wachten op een positiefoto van mij met tuig aan.
Zo en nu laat ik het vrouwtje verder aan het woord.

Trixie EasyWalk Professional

Dit tuig kenmerkt zich door het feit dat de lijn aan de borstzijde aan het tuig wordt bevestigd. Er zit een hele theorie achter, het voordeel ervan heb ik in ieder geval nog niet mogen ervaren.
Ik heb geprobeerd om zoals in de gebruiksaanwijzing stond alle delen van het tuig zo aan te spannen dat er nog twee vingers tussen huid en tuig kunnen. Ondanks dat lijkt het of het tuig onder de oksels zit doordat de voorkant afzakt.
voorzijde Trixie EasyWalk Professional
De voorzijde van het tuig is namelijk nooit aan te spannen, dat gebeurt enkel wanneer je aan de lijn trekt. Bij een slappe lijn zakt de voorzijde naar beneden en ziet het geheel er uit alsof de halslijn van een t-shirtje ter hoogte van de oksels loopt.
Als gevolg heb ik de lijn toen maar aan een oog aan de zijkant geklikt want ik vond het geen succes met de lijn aan de voorkant.
Trixie EasyWalk Professional
Dat was een openbaring voor Beer, een tuig loopt blijkbaar zoveel prettiger dan een Trixie EasyWalk Professionalhalsband!
De sluitingen zijn plastic kliksluitingen die gemakkelijk open en dicht te klikken zijn. Sluitingen waarvan het plastic naar voorloop van tijd wellicht zal uitharden en afbreken, maar aangezien het tuig me toch al niet eentje lijkt te zijn waar je een ontsnappingsgevoelige hond mee moet hanteren, lijkt dit geen probleem.
Trixie EasyWalk Professional
De banden van het tuig zijn 2,5 centimeter breed. De losklikbare banden onderscheiden zich van kleur, zodat je niet snel per ongeluk de verkeerde einden aan elkaar zal willen klikken. Want het tuig is aan buik en aan halszijde te openen.
 Tja en daar ligt hij dan, de Trixie EasyWalk Professional (plus de langelongeerlijn voor paarden die ik bij de Welkoop kocht).

Trixie EasyWalk Professional
De gebruiksaanwijzing had wat mij betreft wel van een reeks plaatjes voorzien kunnen worden. Waarom er twee sluitingen aan het tuig zitten ontgaat me nog steeds, maar na verschillende pogingen had ik dan toch eindelijk door hoe hij om moet.
Al met al geloof ik dat ik de clou van dit tuig een beetje mis, maar ik ben nu in ieder geval overtuigd dat een tuig met een oog aan de rugzijde echt een prettig en nekbesparend hulpmiddel is om je hond veilig mee uit te kunnen laten.

Reacties

Puck zei…
MA, ik zou er een mailtje aan wagen, desnoods met jouw foto's, mss raken ze overtuigd. En ze anders uitmaken voor 'tuig', nee hoor ;)!

Beer, je bent een grote, lieve, mooie en stoere boef!
Maar fijn dat het vrouwtje het eindelijk lukte om jou zo'n vrij gevoel te geven, maak daar nou geen misbruik van! Mss kunnen anderen jou ook overtuigen van de noodzaak!
Anoniem zei…
Das mooi voor Beer.
Arjan heeft sinds 14 weken een herder en gaat daar straks mee naar de politiecursus,ook hem is daar geadviseerd om een tuig om te doen,inderdaad voor besparing van zijn nek,hij gaat nu mee om aleen te kijken wat er allemaal gebeurt,wordt hij enthousiast dan trekt hij dus niet meer aan zijn nek.En mooi dat ie is..zal eens een foto sturen,de katten vinden het niks,Gizmo is zo in protest dat als ik roep" wie wil er naar buiten" hij steevast hard de trap op loopt,Diva hing al in het gaas,en Bjørn..die kijkt met afgrijsen.ha.ha groetjes Bea
Anoniem zei…
Wat raar dat de riem aan de voorkant moet worden gekoppeld! Op de rug lijkt me veel logischer.

Wel heerlijk voor Beer om niet meer dat gehannes aan zijn nek te hebben. Daar heb ik me trouwens altijd over verbaasd, bij de normale halsbanden.

De meeste mensen hebben toch ook een hekel aan een strakke coltrui? Laat staan dat er nog iemand aan loopt te trekken.

De eerste trekpaarden hadden ook een tuig om hun nek. Nadat ze een toom om kregen dat de druk vooral op hun borst en schouders legde, konden ze veel langer en beter hun werk doen.

Marlies
Anoniem zei…
Easy walk werkt perfect, alleen moet je hem wel goed omdoen en niet te los. Als ik jou was zou ik eens een paar filmpjes op youtube gaan bekijken hoe je dat ding moet omdoen en dan werkt het echt wel.

Populaire posts van deze blog

We verwachten kittens!

Alfrodull's Moby gecastreerd