Mag het een onsje minder zijn?

Van Weblog Noorse boskatten
Doppie houdt van eten. Doppie houdt van VEEL eten. En de valkuil is dat zijn vrouwtje precies zo in elkaar zit, en hem dan ook graag lekker ziet smikkelen.
Maar ja, toen kwam de dag waarop de weegschaal onverbiddelijk 9,2 kilo aangaf.
Van Weblog Noorse boskatten
Mooi robuust, vond het vrouwtje. Moddervet, vond de baas.

Maar omdat het vrouwtje toch wel begrijpt dat die gewichtstoename een keer een halt toegeroepen moest gaan worden om Doppie nog lang bij haar te laten leven, werden er toch maatregelen getroffen.
Doppie moest op dieet.
Met terughoudendheid, immers lijnen is voor een kat niet ongevaarlijk.

Om te beginnen werd er speciaal energiegereduceerd voer aangeschaft met veel ballaststoffen, zodat Doppie niet met een hongergevoel zou hoeven rond te lopen. We kozen voor Sanabelle Light, omdat al eerder was gebleken dat Doppie dit voer goed op zijn darmen verdraagt. Als blikvoer kozen we INTEGRA PROTECT "Adipositas", een dieetvoer in kuipjes van 100 gram waarin meer eiwitten en minder vetten zijn verwerkt.Dat vond Doppie eigenlijk niet echt zo geweldig, alleen als de rest met het kuipje mee eet (bang om tekort te komen denk ik) en dat doen ze dan nu ook met smaak.

Hij krijgt nu naast dat beetje natvoer twee maal per dag een bakje Sanabelle light (50 gram per keer), en twee maal per dag een eetlepel Royal Canin Indoor gemengd met Royal Canin Pure Feline Slank, omdat hij dat zo lekker vindt. Het vrouwtje blijft namelijk nog steeds genieten als hij smult. Ook krijgt hij af en toe 20 gram mager rundergehakt, maar niet elke dag.

Gimpet Vitamine-vlokkenAls snack, en om hem energie te geven en zijn darmflora op peil te houden krijgt hij dagelijks een eetlepel probiotisch melkdrankje tot een papje gemengd met een afgestreken eetlepel Gimpet Vitamine-vlokken.

Maar met eten alleen ben je er niet, als je wilt afvallen. Overal lees je het: beweging is essentieel!

Alleen hoe ga je dat doen met een kat met overgewicht, die luieren wel heel lekker vindt. De vitamine-vlokken helpen al wel om meer energie te geven. Maar dat was niet voldoende.

Het vrouwtje zat met haar handen in het haar, tot ze op de site van Somalis of Kumasasa terecht kwam en daar foto's zag van de zogenaamde "Fummelflasche".
Dit is een plastic fles waar de hals vanaf is gesneden en waar je wat brokjes in doet. De kunst is dan om met je poot in die fles te gaan hengelen om er een brokje uit te krijgen. Omdat die afgesneden rand wel scherp lijkt en we hier niet over een verfföhn beschikken waar we de rand misschien wat mee zouden kunnen omsmelten, moest er iets anders worden bedacht.
Al denkende viel de blik van het vrouwtje op de doos tissues op het bureau. DAT was het! Doos leeg gehaald en een brokje Perfect Fit Active erin gegooid.


Hé er zit iets in die doos wat heel lekker ruikt. Even voelen...


Poeh wat een gedoe om dat eruit halen, ik ga er maar bij liggen.


HAAAA, dáár heb ik hem!

Tja dat bleek van korte duur: nadat hij eenmaal die grote kop van hem in de doos had geduwd, was die zo uitgescheurd dat zo'n brokje er in een oogwenk uitgegeten werd. Maar, het vrouwtje was niet voor 1 gat te vangen: de Cattrack die al maanden ongebruikt in de kattenkamer stond!

Van Weblog Noorse boskatten
En dat blijkt een succes te zijn, gewoon een brokje in de Cattrack gooien en het duurt zeker 5 minuten voor hij hem eruit heeft.

Van Weblog Noorse boskatten
Terwijl Sauterne een napje "in" de doos van de tissues doet...
Van Weblog Noorse boskatten
De huidige stand van zaken rondom het gewicht van Doppie:

Reacties

Petra zei…
Goed zeg! Doppie en vrouwtje ga zo door. Vooral die grafiek vind ik heel indrukwekkend. Dat gaat best lekker zo. Ik denk dat ik maar eens een gesprekje met Imke moet gaan voeren :-) Bij haar mag er ook wel wat af.
Anoniem zei…
je mag amber ook wel eens lenen dan krijg ik haar afgeslankt weer terug.

begin een kliniek voor obesitas katten daar zit pas geld in te verdiennen

haha annemiek
Anoniem zei…
Is Doppie toevallig niet heel erg geïnteresseerd in propjes van aluminium? Skogge je daarmee rustig een uur de trap op en neer laten stormen. Dat wil zeggen: ik gooi het propje en Skogge vliegt erachteraan.

Misschien helpt het als je dat lekker brokje de trap op gooit? Heel intensieve be

Mooi dat je zijn gewicht al zo'n eind naar beneden hebt!

Marlies
©Petra: Nou moet ik zeggen dat ik heb geluk heb dat Doppie het voer dat de rest graag heeft niet lekker vindt en zijn dieetbrokjes wel. Anders zou het een ondoenlijke opgave zijn geweest met meer katten in huis.
©Annemiek: Ze is altijd welkom, maar ik vrees dat Amber de Carocat van de rest dus wel lekker vindt, dus dat schiet niet op. Daarbij denk ik dat twee van die dominante dames (Mijntje en haar moeder Amber) onder 1 dak geen goede combinatie is!
©Marlies: toevallig heb ik dat laatst geprobeerd. Sauterne denderde er het hele huis mee door, maar Doppie keek er niet naar om (denderde wel weer achter Sauterne aan, dus was het toch nog ergens goed voor)
Sweet Angels zei…
Doppie toch, zeggen ze dat je te dik bent...zien ze dan niet dat je gewoon heel veel & lang haar hebt?
Anoniem zei…
Wat een geweldig idee zeg...mijn Fox mag ook wel wat kilo's kwijt eerlijk gezegd, ik moet nog ergens zo'n ding hebben liggen...

Mooi weblog trouwens, ik ga hem even linken als je dat goed vind, kan ik je katten een beetje volgen zo nu en dan...

Heb verder antwoord gegeven op mijn eigen log..
http://catspace.punt.nl/

groetjessssss
@Sweet Angels: haha jij brengt het wel HEEL mooi, dat bevalt onze Doppie wel. Nu mag hij van mij een extra brokje in zijn CatTrack, namens hem: bedankt!
@Catspace: ik reageer snel verder op jouw log want ik zie dat er al wat meer ideetjes zijn gekomen om deze nare situatie te verlichten.
Puck zei…
Zeker indrukwekkend, die grafiek!!

Ik doe met Max (ook te zwaar en touwtjesfitness trapt hij niet meer in: op bed, af bed) het volgende: eetspelen!
Na de koffie, die met argusogen wordt bekeken en beluisterd, wanneer is het vrouwtje klaar, ga ik, zittend op de grond, een aantal brokjes weggooien. En Max stuift er achteraan! Hahaha, de dierenarts vond het een schitterend idee.
En Max ook!

Succes met Doppie, ik zag die aantal kilo's niet aan 'm af, maar ja, ik kijk ook naar zijn ogen ;).

Populaire posts van deze blog

We verwachten kittens!

Alfrodull's Moby gecastreerd