Rattus Norvegicus


Rattus Norvegicus
Ja, zelfs de ratten zijn hier van Noorse oorsprong. Daar waar het begon met een eenzame bruine rat die het kippenvoer wel lekker vond, is er na een huwelijk een grote kinderschare bij gekomen.

Ze zijn wel leuk en best tam vergeleken bij de ouders. Maar ja, nu zitten we met minimaal 6 jonge ratten die tot in het nachthok van de kippen komen om de legkorrels op te eten.

Wat moeten we nu, zo'n ratje zou ik zelfs thuis in een kooi kunnen hebben.
Vergiftigen, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen. Een vangkooi, ok, dat is nog wat, maar waar moet ik dan met de gevangen ratjes naar toe?

Sauterne heeft ze ook wel door. Zij is de enige die ik wel eens los buiten onder toezicht durf te laten lopen. Dit keer ving ze niets, maar wellicht dat we binnenkort op onze kattenvoerweblog onder de categorie 'vers vlees' rattenvlees zullen vermelden?



Sauterne bespeurt ratten

Het gaat niet zozeer om het feit dat ze lekker mee eten van ons voer, want dat gun ik ze. Maar met hun gangenstelsel hebben ze het nu al voor elkaar dat het kippenhok scheefzakt, de palen van de omheining scheefzakken waardoor de deur van de ren niet meer op slot kan en de stenen van de oprit op verschillende plekken zeker 10 cm naar beneden zijn gezakt.

Reacties

Anoniem zei…
Als kind had ik een rat.
Een witte. Die was heel wat spitser dan deze Noor!
Is het echt geen muis? Een Duitse misschien?

Kan je ze niet een aantal kilometers verderop in een bos ofzo loslaten.
Want 'houden' lijkt me echt geen optie.
Lusten ze (nog) geen kippepootjes??
Anoniem zei…
kweetniethoor of Sauterne de ratten zullen verslinden...hier in huis heb ik tot nu toe 3 dode muisjes mogen vinden, trots gevangen en gebracht door onze lieve dame...:-) En alhoewel ze voor RRRRauwww gaat, neh, 1 maal heeft ze een muisje ietwat opgepeuzeld, maar de muizen daarna bleven heel...
Anoniem zei…
Zal ik Skogge even langssturen? Ze heeft inmiddels één merel, drie duiven, een kauw en een ondefinieerbare vogel gevangen.

En ze eet ze ook nog helemaal op, als je niet uitkijkt. Al wil ze best met Duko delen, hoor.

Dus ratten, zeker Noorse, zal ook nog wel lukken.

Vliegen blieft ze ook graag, trouwens, als snackje tussendoor.

Marlies
Anoniem zei…
ohhh Marlies! Dat is nog eens goed rauw eten! Laat Skogge haar prooien maar lekker oppeuzelen hoor, is niets mis mee! Menigeen koopt (dure) prooidieren om aan de katten te geven. Is hartstikke gezond :-)
Anoniem zei…
@Puck:

Nee, dit is absoluut geen muis. Het is een bruine rat.

Groet,
Rien
Zeker Rien! Inmiddels zijn we 4,5 jaar verder en is het aantal van deze mooie ratjes gelukkig weer beperkt want tussen het schrijven van het weblogje waar je op reageert en nu is er wel een explosie van ratten geweest!
Inmiddels zijn we op legmeel voor de kippen overgeschakeld in plaats van legkorrels, iets waar de rat toch minder enthousiast over is en ons huisje gelukkig overslaat (voor nu).

Populaire posts van deze blog

We verwachten kittens!

Alfrodull's Moby gecastreerd